02 Mei 2012

BERSIH 3.0 : Pengalaman Pertama yang Mengujakan!



Bismillah walhamdulillah.
Masih diberi kesempatan oleh Allah untuk bernafas sehingga ke saat ini.


Just nak share my first experience sertai demo.
Tarikh keramat 28 April akan sentiasa segar dalam ingatan. Cewah ! BERSIH 3.0 membawa aku bersama ratusan ribu umat Muhammad berkumpul bersama di tengah bandaraya Kuala Lumpur bagi menuntut pilihanraya yang 'adil & telus.


Bukan apa, aku takmo la pengalaman pertama menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi taun ni jadi KOTOR sebab sistem pengendaliannya penuh penipuan + pecah amanah + rasuah dan sebagainya lagi. 
Setiap apa yang kita perjuangkan mesti ada matlamat yang jelas. So, aku nak gariskan 8 tuntutan yang aku nak supaya dibuat perubahan : 

1. BERSIH kan Senarai Undi (Daftar Pemilih)
2. Reformasikan Undi Pos
3. Gunakan Dakwat Kekal
4. Akses Media Yang Bebas & Adil
5. Tempoh Berkempen Minima 21 Hari
6. Kukuhkan Institusi Awam
7. Hentikan Rasuah
8. Hentikan Politik Kotor

Mula melangkah meninggalkan ruang rumah yang selesa ke LRT Setiawangsa lebih kurang jam 10 pagi. Bersama ikhawah akhawat IKRAM Ampang Jaya dan adik2 UIA Kuantan. Ramai. Diketuai oleh Akh Urwah Saari =). Ah, debor pulak. hehe. Almaklumlah pengalaman pertama.
Bergerak dalam kumpulan kecil 10 orang ++. Dalam tren jumpa uncle2 Chinese yang siap berbaju kuning BERSIH 3.0. Terbaekkkkkk ! 
Sampai je LRT Masjid Jamek, orang dah berasak-asak. Penuh dengan permandangan kuning ! Cantik ! Nampak kesatuan kat situ. Tak kira kau bangsa Melayu ke, Cina ke, India ke. Sume nampak sekata. Yang best tu, aku jumpa orang kampung. Kawan abah. Teruja la sat sebab orang Penang sanggup turun KL semata-mata untuk menuntut keadilan. Salute abis lah ! Aku dan delegasi menapak ke Masjid India. 

Makcik makcik yang sentiasa bersemangat. CHAIYOK !
UNIT AMAL MALAYSIA yang banyak membantu !
Antara yang aku jumpa, Timah Bolat. Schoolmate aku kat SMAYK dlu. Nun jauh dari Baling, Kedah mai sini. Respect lah ! Satu family mai.
PERJUANGAN YANG MENEMUKAN....
Masa sampai tu tak ramai sangat macam kat Masjid Jamek. Setiap minit lepas tu makin bertambah-tambah sampai full ruang yang ada. Da nak masuk Zohor, sume masuk masjid untuk tunaikan tanggungjawab dengan ALLAH. Aku suka suasana macam ni ~! Hak Allah tetap diutamankan. Usai solat, masing-masing mula berasak keluar. Suara pimpinan melaungkan katakata semangat mula kedengaran. Ahh....dah rasa bahangnyaaa. Tapi, ni first pengalaman aku. So, aku relaks saja. hehe. 


After that, pergerakan bermula ke Dataran Merdeka. On the road, aku nampak banner ini :

What? Perhimpunan dibatalkan di saat akhir kah? hehe. Arahan tidak berasas semata-mata. Apa masalahnya pun tatau. Rakyat nak berkumpul untuk menuntut apa yang haq. Bukan nak buat rusuhan. Adeh. Takpahambetoi.

Stuck la sekejap sebab orang ramai da penuh kat ruang nak masuk DM tu. Tepi jalan aku lalu tu aku tengok jualan masyukkkk..! Angkut bertintin ayaq. Almaklumlah, perniagaan maju 5 kali ganda hari biasa. Lagi masyukk bila orang da ta kesah harga ayaq tu. 1 tin RM 2.50 OK.

Ini buktinya :
Semangat berkobarkobar bila dapat arahan ketua untuk ke depan. Ternanti-nanti jugak la apa agaknya kat depan aku tu. hehe. Jalan punya jalan sampailah kat tengah-tengah asakan manusia berhadapan betul-betul2 dengan pimpinan berucap. Tapi aku takde la nampak sangat kan. Terginjat ginjat jugak la nak tengok apa ada kat depan tu. Nampak belon-belon kuning yang besar je. 
Jap, aku sempat say 'semangat uncle!' kat sorang uncle Indian ni. Ini dia :hehe


Orang laung, aku pun bangkit laungkan benda yang sama. "Hidup hidup, hidup rakyat. Bangkit bangkit, bangkit keadilan"


Sampailah seruan "BUKA BUKA" berulang-ulang kali. Semua orang perjuangkan benda yang sama. Dan aku paling teruja sebab ramainya anak-anak muda rakan sebaya aku yang turun. Ramaiii. Dan dalam ribuan orang kat tengah-tengah jalan tu, ada rakan-rakan peserta yang take over tugas DBKL hari tu. Dyorang kutip sampah masuk dalam plastic bag ! Terbaekk lah korang ! Nah, aku snap beberapa gambaq anakmuda yang baek ni.

Perkerjaan TERPUJI ! النظافة من الإيمان

 Aku ditengah-tengah ini :

Hmmmm.. Lepas sorakan demi sorakan, tetiba semua orang di depan aku cakap "berundur...berundur".
Haih, siap berasakan la ke belakang. Aku yang takde pengalaman ni masih selamba. Cuma mengikut arus tolakan ke belakang perlahan-lahan. Dalam hati terdetik "Apesal dyorang tolaktolak ni. Bersungguh benor". Aku nampak ada yang gelabah lari lajulaju ke belakang. Tertanya-tanya sebentar. Hmmm..???.


Sekejap lepas tu, terdengar satu suara yang agak keras dari belakang "bagi laluan...bagi laluan". Ambiga lalu tepi aku!. Dan dalam masa kurang seminit, dunia aku kabur dek kepulan asap pemedih mata dari canister yang jatuh betul-betul depan aku. Seriously aku tak expect langsung situasi yang kejam macam tu ! Pedih! Nafas aku rasa sesak sampai hilang nafas untuk beberapa ketika. Semua orang bertempiaran lari. Aku? Tatau. Tak nampak pape. Pilihan untuk aku rebah kat situ atau jalan tanpa mata. Ya Allah. Aku rasa macam nak mati. Sesak. Tak bole bernafas pun ! Masa tu jugak lah aku terbayang mak abah. SERIOUS ! Aku rasa mungkin aku akan mati dalam kesesakan tu. Hanya mampu menyebut nama Allah dalam hati.


 بسم الله الّذي لا يضرّ مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السّميع العليم

Hanya itu yang termampu. Tak leh gambarkan camne keadaan tu. Hanya orang yang merasai SAHAJA tahu betapa sukarnya situasi tersebut. hehe. Masa tengah lari ikut mata hati tu lah, ada sorang pakcik hulurkan garam dalam genggaman dia pada aku. Terus amek & makan. Bersyukur ada yang memberi !
Tapi tindak balas lambat sebab aku dah sedut asap canister tu terlalu banyak + dalam tempoh yang lama. Tangan + kaki semua panas dan pedih. Hidung jangan cakap la. Berair sume siap. Masa tu jugaklah rasa nak muntahkan segala benda. Terduduk atas jalan tar dek tak tahan, xde nafas !

Dalam kesukaran tu, tetiba ada seorang hamba Allah yang rangkul bahu & pimpin aku. Berlari ! Sambil tangan tutup  mulut + hidung aku dengan baju yang dia bawak. Tak de kekuatan. Aku dah rasa sesak gile xleh bernafas. "Makan garam ni". Dia sumbat je garam dalam genggaman dia tu. Huhu. "Can i get some water for her?" Dalam pada tu jugaklah adik yang tolong aku tu mintak ihsan 2-3 orang belia Chinese bagi sikit air untuk aku. Alhamdulillah. Dapat minum seteguk. Sepanjang larian tu, 3-4 orang brader jugakla yang hulurkan garam. "Makan garam ni..buka mulut. Letak bawah lidah". Amek kau. Dyorang suap aku. Masin ! Sorang pakcik ni sapu muka aku dengan ayaq garam. Berserah sajalah. Tak mampu dah. After that, keadaan dah stable sikit. Pedih hidung + sesak nafas still terasa. Cuma batuk kuat yang ta bole tahan. Adik tu tinggalkan aku duduk tepi jalan, then dia pegi basahkan baju yang dia pegang dengan air. Sapu muka. Hahhhh..Lega sikit. Alhamdulillah.

Trauma? Oh. Terkesima sekejap merasai pengalaman itu ! Macam ni rupanya rasa asap pemedih mata. Rasa nak matiiiiiiii. Sesak gile. Keadaan da stable. Sedar-sedar aku dah berlari sampai depan SOGO. Group members yang lain? Takde pon. Rupanya dyorang ikut simpang ke Masjid India. Aku je yang terlepas kat situ. Takde sape pon aku kenal kat situ rasanya. Adik yang tolong aku tu setia sampai aku kata OK. Ops. Nama adik tu Haris. Student lagi. Baru umur 20 taun. Jazakallahu khayran katsira dik! Katanya "walaupun saya belum layak mengundi, tapi saya tetap perjuangkan keadilan". Bagus semangat tu diik !

Lepas tu, bertalu-talu call masuk. Mana taknya. Aku tak sms lapor diri ke bilik gerakan. Selamat ke tak dyorang tak maklum. huhu.Takde line phone b4 tu. Disekat? 

Alhamdulillah. ada ikhwah yang datang jemput aku dari situ menuju LRT Dang Wangi. Satu group lagi di Masjid Jamek. Sume da berkumpul, gerak balik. 

Di LRT Setiawangsa, terjumpa IM Azhar ! Alone.
IM Ghazali..? erkkkkk...confuse nama bapak. hehe. Sorry.
Sempat borak kejap.
Snap gambaq sekeping dua buat bukti Imam Muda pun sokong BERSIH 3.0 :)


 Dalam masa dok tunggu sorang sahabat aku yang stuck kat Masjid Jamek, pakcik-pakcik yang lalu tepi tangga aku duduk tu pulak dok semangat angkat tangan kat aku sambil kata "ya....BERSIH 3.0!". Ada yang snap gambaq aku pon. Semangat orang muda kata sorang pakcik nie. Hmmm. Pape jela pakcik...


Malam tu, jumpa schoolmate aku sorang lagi. Hafiz Salleh. Stuck kat Sentul dari kul7 sampai nak dekat kul12 malam. Kesian giler. Pegi jemput dia & hantar ke Taman Melewar. Dengaqnya rmai jugak budak2 skolah aku yang turun. Terbaekkkk lah!
Kita menyokong apa yang haq. Kan? Hmm. Dok membelek-belek gambaq BERSIH 3.0 yang bersepah kat FB, ternampak kelibat cikgucikgu sekolahku. hehe. Ramai rupanyaa..

# Serba sedikit catatan pengalaman BERSIH 3.0.
BERSIH 3.0 yang mengujakan ~!

# Hanya orang yang pegi, merasai manisnya perjuangan ! hehe.

OK, jumpa lagi di next entry insyaAllah.
Assalamu'alaykum.




4 ulasan:

  1. wahh...thanks for sharing!:))

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe. Sangat teruja dengan pengalaman pertama yang mengujakan tu tin! :)

      Padam
  2. alhamdulillah xdak jadi apa2...huhu...cita xhbeh,,cmna ley jumpa blik ngan akhawat yg len??hehe..

    BalasPadam
  3. Best Oo rasa pengalaman xleh nafas. :D
    Rugi sapa xpi. Buat persediaan mental & fizikal. hehe. Eh, last tu ada ikhwah yg jemput ana pi LRT Dang Wangi. Jumpa akhawat kat sana la..hehe.

    BalasPadam

Tinggalkan komen, pesanan atau nasihat kepada Puteri Liya di sini :)