12 Mei 2012

PERKAHWINAN : Bukan Suatu yang Mudah

Bismillah.
Mengisi ruang yang ada malam ni dengan sesuatu yang mungkin bermanfaat =)


 “Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (Wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu merasa tenteram dan cenderung kepadanya. Dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir". 
                                                                                                                                   
(Al-Quran, Ar-Ruum 30: 21)

Malamalam camni nak jiwang ke hape Liya ni? hehe. Jangan pikir lain pulak. Think POSITIF. Cuma rasa nak mengungkap sesuatu disini. Tadi after Maghrib, dihubungi oleh seorang pengantin baru dengan nada suara yang sedih. Ya, bercerita sambil nangis kat aku tadi. Oh Allah. Apa dah jadi? Baru je melangsungkan perkahwinan tak sampai 10 hari. Wife inche husband yang call aku tu baru 17 tahun. Muda sangat lagi. Masih mentah mungkin?
Actually, sangat bersimpati dengan situasi yang jadi tu. Yela. Pengantin baru kot. Baru hidup bersama tak sampai 2 minggu. Suddenly, macam gaduh pulak. Tak best la. Aku yang belum kawen ni pun dapat rasa betapa tak bestnya jadi camtu. 
Cuba mendengar luahan & bagi nasihat apa yang sepatutnya jela. Mula la nak cari gali ilmu Psikologi & Kaunseling Keluarga yang blaja kat universiti dulu kan :) Realitinya, aku kena praktikkan ilmu yang ada. Aku rasa, keje kat Hidayah Centre sekarang ni adalah satu anugerah Allah untuk aku. Sepatutnya aku bersyukur sebab ilmu dakwah yang dulu aku belajar secara teori, aku dapat praktikkan kat sini. Hampir kesemuanya digunakan ! Alhamdulillah. Cuma, aku masih rasa kekurangan & ada lompong yang perlu aku tampal untuk pastikan aku dapat manfaatkan keseluruhan ilmu dalam bilik kuliah untuk ummah.


Bercakap pasal kes tadi, aku mula rasa betapa pentingnya persediaan mental + fizikal sebelum melangkah ke gerbang perkahwinan. Bukan mudah nak hidup dengan orang asing yang kita tak penah kenal sebelum nikah. Perlu masa untuk berkenalan lebih rapat. Perlu masa untuk sesuaikan diri. Perlu masa untuk bina keserasian. Kadang-kadang, kes2 macam tadi buat aku rasa gerun untuk itu. Takut kalau-kalau persediaan mental tak cukup.


Bagi aku, perkahwinan tu adalah satu 'learning process'. Kena belajar banyak benda untuk capai apa yang kita impikan bersama (Sila buka mata and pandang jauhjauh k). Mungkin aku bukan insan selayaknya nak bercakap isu ni, tapi aku ungkapkan berdasarkan pengalaman orang orang sekeliling & sepanjang pemerhatian aku terhadap baitulmuslim ikhwah akhawat kat luar sana. Challenging !


So, lepas aku selidik apa sebenarnya yang berlaku antara pasangan muda suami isteri ni, aku pun cari la ayat yang sesuai untuk dyorang. Kena banyak bersabar. Give and take kena ada. Tak bole la sebelah pihak je memberi, and sebelah pihak lagi asyik menerima je. Kena fair. Pihak A memberi, pihak B menerima. Pihak B memberi pulak, pihak A pulak yang menerima. Sweet kan? =) 
Lagi pun, dyorang baru je sangat hidup as a husband & wife. Still dalam proses ta'aruf (berkenalan). Sebab tu kena buka hati kita untuk menerima orang baru dalam hidup. Once kita dah setuju untuk sehidup semati dengan orang tu, kita kena la berlapang dada menerima segala kebaikan, keburukan, kekuatan, kelemahan dan segala benda yang ada pada pasangan kita. Everything. Jangan kita expect pasangan kita tu PERFECT! Takde cacat cela langsung. Oh man, NOBODY PERFECT! Takde sape yang sempurna kat dunia ni melainkan kekasih Allah. Thats why, aku tekankan kena saling memberi dan menerima. Orang bagi cinta, kita balas kasih sayang. Jangan orang bagi sayang, kau balas curang. Na'uzubillah min dzalik !


Satu lagi, inche suami kena bersabar dalam kuantiti yang BANYAK if wife dia tu muda remaja lagi. Masih mentah. Macam kanak-kanak ribena lagi. hehe.
Budak-budak, faham sendiri la. Tambahtambah usia remaja lingkungan belasan tahun macam wife die. Jiwa tersangat muda. Nak petik buah mangga muda, kena la tahan masam kan =) Lelaki kena faham, perkahwinan akan mematangkan seseorang wanita. Betul !. Wanita, once dah memakai title 'isteri' akan ada banyakkkkkk benda yang dia kena belajar. Banyak sangat !
Macam mana dulu, hidup single makan pakai tak berapa nak terurus sangat. Suke ati je nak masak ke tak, nak basuh baju 4,5 hari sekali ke. Takde masalah pon. Tapi bila dah kawen, dia kena ubah kitaran hidup jadi lebih tersusun. So, sangat perlukan masa untuk mematangkan dia. You kena banyak sabar man ! Sabar dalam erti kata cuba memahami si isteri dan bagi dia masa untuk fikir secara matang tanggungjawabnya sebagai seorang amanah bagi suaminya ^__^


Apa yang beza sangat? Yela. Da kwen, bangun subuh kejutkan inche suami (lagi bagus inche suami dapat kejutkan qiamullail:). Siapkan pakaian solat & solat jamaah. Sweetnya.he. :) Selesai Mathurat, da kena siapkan sarapan untuk suami terchenta. Sambil basuh baju (kalo pakai anak dara Jepun la, pakai tangan kena ada masa khusus nak basuh baju). MULTI-TASKING. Then, iron baju untuk ke ofis (Kalo suami keje pejabat lah. Kalo doc, pegi hospital lah). Bayangkan aku yang keje ofis ni. Aku pun kena siap2 nak pegi pejabat jugak. Pegi keje. Selesaikan amanah dengan majikan. 5.30 ptg, bergegas balik umah. Kemaskan diri & siapkan dinner untuk suami. Mengemas membasuh pinggan mangkuk segala. Masa antara petang till after Isya' tu lah rasanya sibuk kot. Tu tak masuk task melipat baju yang dah dibasuh pagi tadi. huhu. Lepas tu, baru la boleh rehat2 sambil bersama dalam sesi CurHat dengan si dia. Orang perempuan pulak, sangat perlukan perhatian inche suami. Banyak benda nak cite ni. haha. So, sebagai seorang ikhwah yang COOL, kena la pandai amek hati & layan isteri. Senang je nak handle perempuan sebenaqnye.. Pandai jaga, amek hati. InsyaAllah, mudah lah segalanya. Orang perempuan sangat sinonim dengan sikap 'beremosi'. So, orang laki kena dahulukan akal & rasional la pulak ^^. Itu life biasa je. Tak termasuk masa-masa yang perlu diperuntukkan untuk usrah & mutarobbi/ah lagi. Week days, sekali dua tu biasa lah. Kena bagi perhatian untuk pembinaan & pengislahan jugak. Hujung minggu program lagi. Daurah? Mabit? Rehlah? UG etc. Boleh uruskan inche suami & puan isteri? Nak susun semua ni kena kerjasama duabelahpihak OK. Jangan sampai tercicir dalam sistem suda la. Allah.
Aku harap, solusi yang aku bagi untuk insan tadi membuka jalan keluar terbaik untuk mereka :) Mari kita perhebatkan ilmu rumahtangga sebelum menghadapi realitinya yang mungkin sukar? Mari buat persediaan mental + fizikal !


Semoga baitulmuslim yang kita bina nanti dipermudahkan untuk kita hadapinya. Dijauhkan daripada kesukaran membina keserasian. Dan diberkati binaannya atas dasar Islam yang sebenar. Allahumma Aaaminn !



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan komen, pesanan atau nasihat kepada Puteri Liya di sini :)