20 Mei 2012

Syafakallah Atuk !

Bismillah.
Alhamdulillah. Semalam dapat isi masa dengan sebaiknya. Tahniah cik Liya ~! (^_^)/


Dapat juga jumpa Ummi Umairah & Walid Anuar. 
Luangkan masa sekejap bersama mereka.


Pegi ziarah atuk buat kali ke-4 semalam =) Atuk tengah berlawan dengan sakit. Kanser paru-paru. Syafakallah atuk !


Dan setiap kali aku pegi, aku dapat tengok perubahan pada atuk. First time pegi ziarah 2minggu lepas, atuk tido je. Lama aku tunggu. Sepanjang tu lah atuk tido. Cuma selang 20 minit terkejut bangun, then tido balik. 
Tapi semalam & 2 days before, lalu betul atuk makan. Alhamdulillah. Perubahan yang baik. 2 hari lepas atuk nak makan tosei. Semalam nak minum teh tarik taknak gula + banyak buih. hehe. Selagi atuk bole makan, bagi je. 


Mari kita doakan atuk kuat lawan penyakit tu ~!
Fighting tuk ! =) 


Btw, aku bukan dalam kalangan family atuk pon. Saja nak menyebok. Ahaaa.. Xpe kan tuk? \(^_^)/ hihi. 

Sepanjang atuk warded, nenek la yang setia temankan atuk. LOVING COUPLE ! Tulah bukti cinta sejati. Sentiasa ada saat senang & susah. Salute lah kat nenek !


Nenek pun berbeza masa 1st time jumpe. Nenek nampak sangat lesu + lemah. Tapi sekarang, nenek nampak sangat gagah + tabah. Mungkin dapat power daripada anak-anak nenek yang sentiasa ada di wad. Seriously aku sangat kagum dengan mereka :)
Sebahagian anak cucu atuk yang sentiasa ada :)


Dyorang sentiasa ada temankan atuk + nenek. Even doc da bgtaw yang atuk actually dah takde harapan untuk sembuh. Tapi dyorang tak tunjukkan pun kesedihan tu depan atuk. Lagak seolah-olah atuk akan kembali sihat. Kata cucu kesayangan atuk + nenek, kanser dah merebak hampir keseluruhan paru-paru. And dah sampai ke otak. Allah ! Janganlah bagi atuk rasa kesakitan tu. Aku yang masih muda + bertenaga ni pun tak sanggup rasa sakit. Nie pulak atuk yang dah beransur tua. Biar atuk rasa happy sekarang. 


Semalam ramai giler sedara atuk datang. Penuh sesak bilik tu. So, aku pon kuar la kejap. Bagi ruang untuk orang lain bertanya khabar atuk. Adik ajak pegi ziarah sorang Makcik kat Wad Onkologi tu jugak. Baru lepas kimotheraphy. Breast cancer. Terlupa nak tanya nama Makcik tu. hehe. Teruk betul. Makcik tu nampak sihat je. Happy :) Mungkin dia redha dengan ujian sakit yg Allah nak bagi. Sempat jugak bertanya khabar dgn uncle sbelah katil Makcik tu. Wife dia pun breast cancer. Terlantar sakit atas katil. Sembang2, doakan & bagi semangat sikit. Kami pun mintak diri. 


Rasa macam nak je pegi ziarah sume patients kat situ. Best ! Aku pun pusing2 nak mencari siapa mad'u seterusnya. Jeng2. Jumpa aunty nie pulak =) Macam biasa, aku akan snap gambaq sekeping dua buat kenangan..hehe
Aunty Bhalvinderjit. Seorang cikgu Sejarah di SJK Cina di Miri. Pengidap kanser tulang. Aunty Bhal nie pun sorang lagi pesakit kanser yang nampak sangat kuat. Macam orang normal yg sihat. Cuma rambut je da gugur. Aunty Bhal ade cite pasal pengalaman die mngajar di Sekolah Agama. Beza katanya dengan budak2 skolah Cina. Budak2 sekolah agama takde masalah. Baik. Senang nak mengajar. Itulah pandangan seorang penganut agama Sikh. Aunty & Uncle nie open minded. Sempat jugak adik selak2 buku Q & A tentang agama Sikh. Kitorang discuss tentang agama. OK je =) Aunty Bhal nafikan 'Islam are Terrorist'. "Islam bukan Terrorist. Jangan salahkan agama. Semua agama suruh buat baik. Contoh : Islam tuntut penganutnya pakai tudung. Tapi ada je yang tak ikut tuntutan tu. So, takkan nak salahkan agama? "

Seronok bercakap dengan orang yang bersifat terbuka macam Aunty Bhal & uncle. Uncle nie accountant kat Miri. So now, amek cuti sebab nak jaga aunty. Sweet kan? (:


Itulah serba sikit catatan pengalaman yang aku timba semalaman di Wad Onkologi, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM). Adik selalu kata 'Kesian akak, mesti penat kan'. Setiap kali aku pegi ziarah atuk kot. Sehari tu berkali-kali. Hmmm. Mana ada penat. Aku suka dengan keje kemasyarakatan. Jumpa orang. Berkenalan. Bina hubungan. BEST ! So, bila aku buat perkara yg aku suka, memang tak terasa penat langsung. Enjoy lah dik ! =)
Akak kan COMEL atuk :p hehe.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan komen, pesanan atau nasihat kepada Puteri Liya di sini :)