11 Oktober 2010

AURA MAHER ZAIN

Salamullah 'Alaikum warahmatuhu wabarakaatuh...>_<
Aduhh...riuh rendah orang bercakap tentang MAHER ZAIN..Jeles cik Liya dibuatnya dek kerana akhi kita yang sangat manis rupanya...hehe. Sape Maher Zain sebenarnya..? Jom terjah..! 

Maher adalah rakyat Sweden yang berketurunan Lubnan & seorang peminat muzik. Mula beralih kepada muzik yang menggambarkan identitinya sebagai seorang MUSLIM apabila menyedari ada sesuatu yang tak kena dengan dirinya. ke ada yang tak kenal..? Just excited dengan muzik lagu yang Maher nyanyikan je.. Sebab teruja dengan muzik ke teruja dengan ketampanan wajah Maher je..? Emm..jawapan pada kita sendiri. Alhamdulillah..Maher dah berubah dari muzik yang melalaikan kepada irama nasyid yang bersifat ketuhanan..

Walaupun banyak cerita yang Liya dengar tentang fenomena peminat Maher yang pelbagai ragamnya, tapi Liya rasa tak sesuai kita buat spekulasi melibatkan nama orang. Takutnya nanti, cerita tu sengaja ditokok tambah oleh pihak2 tertentu. Normal la tue bila jumpa artis. Mesti excited punya. Ada pulak yang komen muslimah terkinja-kinja melompat masa Maher perfOrm kat IIUM Gombak 6hb baru2 nie. Betul ke..?? Tapi tak adil la kalo ada pihak yang highlightkan nama pelajar2 IIUM yang buat macam tue. Mungkin ada segelintir je yang terlalu excited sampai melompat2. Mungkin jugak orang luar yang tak nak lepaskan peluang berjumpa Maher. (teringat Liya masa 1st time jumpa abg2 Hijjaz masa konsert HIJRAH kat sekolah tercinta Yayasan Khairiah taun 2004...excited jugak..tp xde la sampai melompat-lompat kan..^_^....pastu plak jumpa AMAR & adik2 Al-Amin masa konsert 2006..tyme tu Liya jadi setiausaha Lajnah Kesenian & Kebudayaan Islam...dapat la jumpa face to face kan..bonus2x..tapi, masa tue pun seingat Liya xde la plak terpekik terlolong macam orang gila..hehe. Lagi, masa Konsert Explorasi Istimewa Tiada Dua taun 2007. Haa...time tu lagi meriah. Abg2 IN-TEAM, NICE, FAR-EAST semua ada. Hazami pun ada jugak sebab NICE anak didik beliau. Liya pun antara mereka2 yang excited jugak, tapi xde plak rasa nak jerit2 panggil dyOrang. Sekadar support je la..bulan 5 baru2 ni last Liya ikut prOgram kat skolah. Konsert Palestin, ada ShOutul Harakah & Hijjaz. Mantap lah Yayasan..!!Every year SMAYK tersayang akan wat konsert untuk kutip dana skolah. Konsert nasyid yang dianjurkan tak sia-sia). Eh..nak cite pasal Maher Zain, tersyasyul cite pengalaman plak...hehe.

Liya rasa nak menulis tentang En. Maher ni sebab masa berjalan2 kat facebook kul4 pagi tadi, ada banyak gambar2 Maher yang diupload. Sepanjang beliau kat Malaysia. Liya pun tertarik jugak nak tengOk perkembangan aktiviti Maher kat sini. Dalam 100keping lebih gambar tue, xde 1 pun gambar Maher bermasam muka..memang manis je mukanya. Boleh contohi beliau ye..muka manis, orang pun suka..Bersedekah cara paling mudah & senang. Just senyum...:) Personaliti yang patut kita contohi, ye tak..?
SENTIASA MEMBERIKAN SENYUMAN
Fenomena peminat Maher yang terkinja-kinja tu terjadi sebab apa ek..?tertanya-tanya jugak. Kalo Liya letakkan diri Liya kat tempat mereka2 tue, rasanya sebab teruja sangat kot. Maybe before ni dengar lagu je...tapi bila dah berpeluang menatap muka dalam suasana yang best, memang all out abis la. Mungkin jugak sebab sangat menghayati bait-bait lagu yang dinyanyikan beliau. (nie bagi mereka2 yang menghayati & memahami lirik je ya). Teruja. Atau ada yang tak pernah tahu pun tentang Maher, tapi bila nama Maher jadi berita panas & bualan kawan2, so automatically jadi minat. Kalo yang kelompok ni ada 2 jenis kot. Firstly, yang baru tahu & teruja dengan lirik2 memuji Tuhan yang disampaikan oleh Maher & cuba fahami mesej yang dibawa. Secondly, yang baru tahu & tak kenal Maher pun, shocked dengan rentak muzik tapi tak faham mesej yang disampaikan & seterusnya lagu Maher dyOrang ingat yang berunsur pop rOck..mesej yang Maher bawa tak sampai kat mereka2 yang jenis ni..Emm,Tu je yang dapat diulas. Kalo ada lain2 pandangan @ buah fikiran, sila komen di ruang komen di bawah, TQ. (^_^)

Last but not least, ingatlah. Dalam apa jua tindakan yang kita buat, make sure jaga identiti kita sebagai seOrang ISLAM. Pesanan buat diri sendiri, juga buat semua yang memegang title MUSLIM & MUSLIMAH...letakkan ‘malu’ dihadapan kita dalam apa jua keadaan. Moga setiap amalan yang kita lakukan diletakkan dalam kelompok amalan orang-orang yang soleh & solehah. Amin Ya ALLAH....

P/s: Cuba hayati bait-bait indah alunan Maher Zain. Sangat menyentuh hati...boleh nangis dibuatnya...>_<
* Hold My Hand
* Palestine Will be Free
* Always be There
* The Chosen One
* Insyaallah
* Open Your Eyes
* For The Rest of My Life
* Awaken
* Barakallah
* Thank You Allah
* Never Forget









PALING KIRI, UNCLE YANG LIYA JUMPA MASA KENDURI KAHWIN ANAK DR. HAFIDZI SEMALAM..body guard Maher


TICKET SOLD OUT...MANTAP RS..!!


MALAYSIA MEMANG BEST..!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan komen, pesanan atau nasihat kepada Puteri Liya di sini :)