02 November 2010

KEMAHIRAN HIDUP

Assalamu'alaikum sahabat2...(^_^)
Camne pogram kOrang cuti sabtu ahad lepas..? Alhamdulillah..Liya dapat released tensiOn kat luar last weeked..
Best sangat. Pogram rehlah dengan akhawat-akhawat JIM (Jemaah Islam Malaysia) & adik2 Kolej Poli-Tech Mara (KPTM) Bangi. Actually, pOgram yang dirancang adalah aktiviti berkayak kat Taman Wetland, Putrajaya. Tup2 bila sampai je kat sana, ada walkathon plak...so, resque yang nk jaga kselamatan adik2 ni xde. So, terpaksalah fikir inisitif lain kan. Last2 kami ke Taman Botani...menikmati alam flora sambil berbasikal & berkenal-kenalan antara satu sama lain. (menjalin ukhuwwah sesama Islam) Terbaek lah..!
Liya nak kOngsikan sikit kat sini apa yang Liya dapat sepanjang hari tue bersama akahawat2. First thing, sebagai seOrang wanita @ perempuan, kita kena pandai memandu. Penting nihhh..Jangan ingat, kita as a girl tak boleh nak blaja drive. Sebab apa Liya cakap penting perkara nie..? Yelaa..sebabnya dengan kemahiran tu, kita bukan saja mempermudahkan diri kita nak bergerak dengan motosikal @ kereta, tapi jugak boleh memberi manfaat kepada orang lain. Ye takkkk..? Tengok balik tujuan ALLAH bagi nikmat hidup kat kita sebagai hambaNya. Tugas kita sebagai Khalifah atas muka bumi ALLAH ni tanggungjawab kita utk makmurkan bumi. Kita hidup hanya untuk makan je ke.. Tak kaannnn..? Hidup dalam perjuangan. Perjuangan apa..? ISLAM ! Macam mana kita nak perjuangkan ISLAM. Takkan belaja agama, solat, baca Quran, puasa n yang basic2 je...Buat perkara fardhu semata-mata. Abis, sape nak kembangkan ilmu-ilmu agama kita kalo tak kita sendiri yang mainkan peranan. Okay, senang cite mungkin kita tak mampu nak menyumbang duit atau harta segala, tapi kalo kita mampu menyumbang tenaga & memberi manfaat untuk kemudahan orang lain...why not?..Jadi driver pun okay..(^_^) ada jugak sumbangan kita untuk aktiviti2 bermanfaat nie..Liya pun driver ape...best gak jawatan tu sebab dpat pengalaman drive macam2 kete...hehe
PROTON INSPIRA idaman haty...hehe

 Secondly, selain ada kemahiran tertentu...kita kena cuba untuk tahu & pandai dalam segala bidang. Macam drive la, kalo kita pandai bawak kete manual je...susah jugak. Tak nak memajukan diri sendiri. Kalo untuk perkara2 yang terdesak yang memaksa kita drive kete auto..haaa...macam mana tuu..? (nie pengalaman Liya sendiri ye..sebab dulu Liya memang tak reti drive kete auto..tiba2 keadaan mendesak & kena jadi driver prOgram, kete auto je ada. Adusss, try & error laa)..Emm.. Tu la keburukan tak mo naiktarafkan kemahiran sendiri. baru la terheges2 nak bawakkk. Tapi, alhamdulillah, dah pandai skarang J..chaiyOk2 sume kaum Hawa. Kita majukan diri kita untuk kemudahan agama..!!.

Tapi tu lah..kadang2 ada jugak pihak kaum Adam yang tak nak bagi sokongan untuk kita blaja. Kononnya, orang perempuan cuai kalo drive. 
Tunggu suami je yang drive la..macam2 hal..Kalo yang masih single mingle ni, kena tunggu kawin la jawabnya nak merengek lebih sikit soh hubby jadi driver program. (apa yang aku merepek nie..?) Wahai kaum Adam semua...anda harus bagi sOkongan moral kepada kami di pihak kaum Hawa..mungkin cuai tu kelemahan sebahagian kami, sebab diciptakan kaum Hawa lebih lemah dari kaun Adam..Emm..bukan bererti menyekat kebebasan, tapi anda kena ada kesedaran tentang nie. Tanggungjawab pada agama bukan di bahu kaum Adam je, tapi kami jugak dari kalangan kaum Hawa. Mungkin dengan sedikit sumbangan yang termampu, boleh melancarkan gerak kerja kalian dalam menyebarluaskan seruan ke jalan kebaikan nie..

So, especially sebagai seOrang wanita, kita tak boleh lari dari tanggungjawab untuk sebarkan dakwah. Orang selalu cakap, "orang perempuan buat apa blaja tinggi-tinggi. Nanti kena duduk ceruk dapur jugak". Adehh, tak faham la dengan orang yang buat statement nie. Jadi perempuan memang la takkan lari dari ceruk dapur tu, tapi bukan 24hours nak terperap kat situ memasak, mengemas & itu ini..Ilmu kena cari jgak..Kalo dah ada ilmu nak watpe..? Aplikasikan la apa yang ada tuuu..Kan ada pepatah berbunyi “Ilmu tanpa ‘amal ibarat pokok yang tak berbuah”. Istilah amal tu luas skopnya...bukan setakat amal untuk tujuan pengabdian diri kepada Yang Maha Esa je, tapi juga amalkan dalam usaha memperbaiki & mengubati penyakit sOsial dalam masyarakat kita. Menuntut ilmu agama tu fardhu 'Ain..Ilmu-ilmu sampingan lain tu fardhu Kifayah. Tuntutan agama kan. Kenapa pulak ada orang-orang yang nak halang kita menimba ilmu..?  Kesimpulannya..untuk buat satu2 keje, kita perlukan sumbangan dari saudara-saudara seperjuangan kita untuk bantu & mempermudahkan keje kita. So, kita kena ada sesuatu untuk kita bantu perjuangan ISLAM. Apa yang penting...?? K.E.R.J.A.S.A.M.A..!! Nak bantu keje2 dakwah nie xpayah pun...just sumbangkan apa yang kita mampu.. 
Macam bab drive td laa..even as a driver, kita b’usaha untuk membantu melengkapkan keperluan dalam gerak kerja ke arah kebaikan kan...?? Rasanya lelaki ada tanggungjawab yang lebih besar untuk ISLAM. So, kenapa mesti kita bebankan mereka2 dengan sekecil2 benda nie..jOm berdikari @ berdiri atas kaki sendiri yokk...!!

Barisan Finalis Gadis Melayu Musim ke-10 (^_^)
Sedikit pengisian rOhani.....
Jambatan Ukhuwwah Islamiyyah...

P/s: jOm berkelah sambil rehatkan minda weekend nie...hehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan komen, pesanan atau nasihat kepada Puteri Liya di sini :)