24 September 2010

"SIKIT-SIKIT LAMA-LAMA JADI BUKIT"

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...
Salamullah 'Alaikum....mOga kita diberi kesihatan yang baik & berpanjangan oleh ALLAH TA'ALA hendakNya.
Emmm...best sangat kelas PsikOlogi masyarakat td. Blaja tentang hubungan Psikologi dengan Uslub Dakwah. Salah satu daripada uslubnya ialah 'HIKMAH'. PrOf. Madya Dr. Fariza perincikan uslub hikmah tu kepada beberapa aspek. Prof cakap, Hikmah tu dari segi pcakapan, tingkahlaku & juga sikap. Okay2..liya bkn nak bcerita panjang tentang subjek ni, tapi sedikit perkOngsian ilmu yang mungkin ada antara kita yang dah tahu@ memang tak tahu@ tahu tapi saja buat2 tak tahu.
Tadi PrOf explain lagi...tentang aspek Hikmah dalam tingkahlaku. Macam mana tu..?? Dalam Surah Isra' ayat 23-29 di nyatakan terdapat 12 pesanan Allah. 7 pesanan berbentuk larangan negatif & 5 lagi bentuk tingkahlaku pOsitif. Apa semua ni..? Tak faham ea banyak2 sangat..? Okay2x.
Kita tengOk bentuk larangan je. Antara larangan negatif yang ada kaitan dengan uslub dakwah Hikmah spt larangan SYIRIK kepada Allah, larangan bersifat BAKHIL & BOROS, larangan BUNUH KANAK2 & FAKIR MISKIN, larangan BERZINA, larangan PAKAI HARTA ANAK YATIM, larangan bersifat TAKABBUR, SOMBONG & BONGKAK, dan lastly larangan MEMBUNUH JIWA kecuali dengan haq. 
PersOalan yang nak liya timbulkan disini, apa membunuh jiwa tu bermakna kita bunuh orang secara fizikal @ terang2an saja ke..? Memang dah sah-sah haram hukumnya kita membunuh sesama manusia kecualilah dengan haq. Kalau kita tak bunuh secara fizikal, tapi kita tolong kawan kita contohnya untuk bunuh saudara seagama kita yang lain....sama tak hukumnya kita turut membunuh..???. Kira bersekOngkol la kan..? Ye tak iye jugak..(Ermm...bfikir sejenak).

Okay...jOm kita relate kan persOalan td dengan keganasan & pembunuhan kejam tentera ISRAEL LAKNATULLAH 'ALAIHIM ke atas saudara2 seagama (ISLAM) kita di Palestin, Afghanistan dll.
Suatu masa dulu, masa media hangat menghebOhkan tentang kekejaman bangsa Yahudi di kaca2 tv, cOrong2 radio, tak ketinggalan juga di dada2 akhbar....masa tu jugaklah berjalannya kempen "BOIKOT BARANGAN ISRAEL & SEKUTUNYA". Memang banyaklah flyers2 & pamplet yang listkan prOduk2 Israel serta keluaran sekutunya yang menyumbang dana bagi membiayai peralatan ketenteraan Israel Laknatullah 'Alaihim di negara Islam yang ingin dijajah. Kadang2, liya suka jgak memerhati tingkahlaku manusia ni (sejak belajar psiko la....:). Ada yang bila kita kasi flyers hand by hand, dia amek+lipat+letak dalam beg. Ada pulak yang amek+terus baca+teruja+sedar=boikot. Ada jugak yang amek+tengOk sekilas pandang=buang dalam tOng sampah. Tak ketinggalan ada yang amek+baca+mintak flyers lebih+photostat=edarkan kpada kwn2 yang lain. Anda di pOsisi yang mana..??(sila jawab sendiri diam-diam). Orait..kita reverse balik pasal larangan membunuh jiwa tadi. Agak2 kOrang la kan, perlu tak kita amek pOrt isu pembOikotan barangan Israel Laknatullah ni..? Jawapannya....PERLU..!!
jOm sama2 kita tengOk senarai jenama prOduk yang menyumbang kepada setiap peluru tentera Israel tu..


Wahai kaum Muslimin dan Muslimat di seluruh dunia, 
memboikot produk-produk buatan Israel dan Amerika adalah kewajipan 
bagi seluruh umat Islam di seluruh dunia.
Setiap ringgit yang kita bayarkan untuk sebotol
Coca-Cola misalnya, akan menjadi sebutir peluru di dalam senjata
orang-orang Amerika atau Israel yang akan diacu ke arah saudara Islam kita. Kita
telah menyumbangkan wang kita setiap hari kepada McDonalds, Burger
King dsb, tanpa memikirkan ke mana wang itu akan dibelanjakan.



Apakah akan jadi kepada kita?
Kita memiliki mata yang tidak dapat kita gunakan untuk melihat. 
Kita memiliki telinga, tetapi kita tidak gunakan untuk mendengar. 
Kita memiliki hati, tetapi tidak lagi dapat merasai. 
Mereka telah menjadikan kita sebagai pengguna-pengguna yang buta, 
yang rela membayar wang untuk membiayai senjata mereka, 
untuk mendukung aksi keganasan mereka di dunia Arab dan Islam.
(Syeikh Yusuf al-Qaradhawi, 8 Oktober 2001)

Ada orang bagi alasan tak boleh elak makan McD sebab RFC (Radix Fried Chicken) salah satu brand keluaran Bumiputra Islam xde kat area yang dyOrang duduk. Adehhh...kat Malaysia ni McD je ke yang jual burger, ayam gOreng, fries, aiskrim & so on yg seangkatan dengannya..? Actually, kita mampu nak elak dari benda2 tu sume. Tapi degil. Bukan xde fast food lain. Saja cari alasan. Kelantan Fried Chicken pun tak kurang hebatnya ape..Burger Ramly yang ada jual kat pasar malam tu pun lagi sedap dari McD laa...Sekurang2nya kita membantu saudara sebangsa @seagama @senegara jugak kan. Dalam kita keluarkan fakta haram menyOkong Israel tu pun, ada yang mencelah "alah...setakat beli aiskrim RM1 tu je pun, apa lah sangat yang kita sumbangkan kat dyOrang". Wahai saudara semua, kan ada pepatah Melayu menyebut "sikit-sikit lama-lama jadi bukit". >>Berapa ramai orang kita yang makan di McD setiap hari...<< Terpulanglah...pesan & nasihat dah berbuih mulut, fakta pun dah jelas kita bagi. Go on la kalau nak terus menyumbang dana untuk ISRAEL LAKNATULLAH 'ALAIHIM tuu..Dah lepas bahagian orang yang menyampaikan, sekurang2nya ada mOdal nak jawab pertanyaan MUNKAR & NAKIR di akhirat nanti.
Yang nak terus membantu ISRAEL, teruskan membeli McD, barangan Nestle, Johnson & Johnson, Maggi, Danone & macam2 lagi yang liya senaraikan kat atas. Bertanggungjawablah atas diri kOrang sendiri kelak. Moga tak menyesal di kemudian hari...!!
TERUSKAN MEMBUNUH SAUDARA seISLAM ANDA....!



Note: Harus diingat. Ini bukan rekaan semata-mata, tetapi dirujuk kepada Persatuan Pengguna Islam Malaysia. Untuk keterangan lanjut, layari (http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/yahudiboikot.html).
besides, kOrang bleh jugak layari (http://produkhalal.wordpress.com)

1 ulasan:

  1. salam.betul3x.kak wan setuju yang kita perlu boikot barangan Yahudi dan yg terbaik sekutu kuatnya juga iaitu Amerika.mungkin yang menganggap setakat seringgit dua tak menjejaskan ekonomi mereka tetapi kita tidak boleh terlupa yang harta yang kita belanjakan tentunya akan ditanya oleh Allah kelak hatta 1 sen sekalipun.

    BalasPadam

Tinggalkan komen, pesanan atau nasihat kepada Puteri Liya di sini :)