04 Disember 2010

XREK 2010

Salam ukhuwwah....salam sayang..salam seIslam sume...:)
Alhamdulillah..Liya baru balik dari pOgram XREK @ Xpedisi Remaja Kental kat Brindley Training & Camp, Port Dickson, N9..Program pemantapan untuk adik2 KRJ (Kelab Remaja JIM) laa..beruntung dyOrang sume sebab berpeluang ikut pogram2 macam nie..Why Liya cakap macam tue.? Bcoz dulu Liya tak berpeluang pun join..Cuma pemantapan kat sekolah dulu je. Peluang Liya menuntut ilmu dan memantapkan akidah kat sekOlah pun hasil usaha mak abah untuk bagi didikan agama kepada Liya adik beradik..Alhamdulillah, Liya sangat2 bersyukur sebab hasil tarbiah & biah solehah yang wujud di sekolah dulu sangat bagi kesan pada diri..Walaupun Liya dari family yang biasa2 je.. Tapi Liya bertekad untuk jadi yang luar biasa, supaya Liya yang akan merubah family jadi yang luar biasa jgak nanti. Tak dinafikan, Liya pun pernah terfikir kenapa ALLAH taqdirkan Liya lahir dari kalangan keluarga yang biasa2 je. Sedangkan ramai sahabat2 Liya dari kalangan kaluarga mantop2x..Tak bersyukurkah Liya sebab fikir macam tue..? Allahurabbi...ampunkan aku. Perasaan yang mesti dibuang jauh2..Why not kita fikir positif ye? Kan ALLAH dah berfirman bahawa setiap sesuatu perkara yang Dia jadikan tue ada sebab musababnya. Kalo fikir balik, ALLAH tetapkan Liya lahir dari kalangan keluarga yang biasa2 je mesti ada sebab kan? Ye tak?? Tu hikmah yang tersembunyi sebenarnya. Yakin & pasti sebaik mana pun mak ayah kita, kalo kita sendiri yang tak nak ambil benda baik dari dyOrang, pasti kita akan jadi manusia hina yang jatuh ke dasar yang paling dalam. Cuba hayati bait lagu Raihan nie..."Iman tak dapat diwarisi, dari seOrang ayah yang bertaqwa...ia tak dapat dijual beli...ia tiada di tepian pantai. Walau apa pun caranya jua, engkau mendaki gunung yang tinggi..engkau merentas lautan api, namum tak dapat jua dimiliki...Jika tidak kembali pada ALLAH". Indahnya bait2 lagu nie yang menyejukkan hati Liya supaya tidak melihat kepada faktor keluarga yang biasa2 untuk cuba menjadi insan luar biasa.
Apa yang Liya faham, sume itu adalah ujian sebagai seOrang pendakwah..Yang memiliki serta memahami selok belok agama & perjuangan. ALLAH nak uji sejauh mana kita mampu berdakwah kepada keluarga kita sendiri dengan ilmu & kemahiran yang tersemat di sanubari..
Oleh itu ikhwah & akhawat yang disayangi kerana ALLAH sekalian, jangan sesekali mengeluh dengan taqdir diri kalian dilahirkan dari kalangan mereka2 yang biasa2 saja. Sebab kalian yang perlu berusaha menjadi generasi penggerak pertama luar biasa dalam keluaga & seterusnya melakukan transformasi melalui gerak kerja dakwah dalam kalangan saudara mara terdekat kalian. (^_^)


Liya rasa nak kOngsikan serba sikit apa yang Liya kutip sepanjang Xpedisi nie berlangsung selama 2hari 2malam (30 Nov-2 Dis 2010)..
Alhamdulillah...ALLAH bagi peluang Liya rasa even as a pengiring untuk adik2 KRJ DHL (Daerah Hulu Langat). Sangat best sebab dapat rasa satu aura yang Liya tak dapat dalam dewan kuliah. Pape pun, satu yang berharga bila dapat kenal adik2 & sahabat2 pengiring dari seluruh negeri yang mempunyai fikrah Islamic, yang faham hukum & mempunyai kemantapan dalam pelbagai aspek yang Liya tengOk..Syukur sebab ada generasi pelapis penggerak kepada usaha dakwah dalam kalangan mereka yang terpilih ke XREK nie..
firstly, apa yang Liya rasa adalah cabaran yang mesti dilalui masa mula2 briefing b4 pergi esoknya. Mana taknya, Liya langsung tak kenal adik2 nie. Adushh. Perjalanan plak adalah something new bila Liya kena bawak adik2 nie naik tren ke Seremban, then ke Terminal One. Then naik bas ke PD & naik bas ke Pasir Panjang. Kat sana baru ada bas XREK yang tunggu. Pengalaman perjalanan baru & best bila jmpa team Selangor & Pahang dalam bas yang sama. Satu matlamat, Satu tujuan & Satu arah yang sama.

Tambah manis lagi bila ukhuwwah yang terjalin antara adik2, urusetia & team pengiring sentiasa bertambah erat. Alhamdulillah, tak dinafikan masa Liya decide nak amek tanggungjawab sebagai pengiring tu memang risau abis sebab last minute taw Liya sOrang je pengiring dari DHL. Alahaiii...tapi dengan semangat dari akhawat2 DS (Daasussakeenah), akhirnyaaaaaaaaaa....Liya yakin dengan keputusan tu. Tu la hikmahnya bersabar. Liya dapat ramai sahabat 1jemaah. Yang sama2 ajak solat berjemaah, yang saling menperingati, sama2 kejut untuk Qiam. So sweet..:) TQ ALLAH..TQ ALLAH..

Lainnya, Liya dapat satu lagi pengalaman yang Liya tak dapat b4 nie..Kayaking..! best2x..Dari tak pernah & tak pandai langsung, jadi pernah & pandai berkayak. Ada skill nak reverse, nak jalan ke depan, nak turn right & turn left canoe tue. Ilmu tuu..ingt apa ke..kalo xde ilmu & kemahiran, tak taw la camne nak kayuh laju2 that canoe..hehe..TQ cikgu yang ajar skill2 tue..(^_^) Cek xmo jadi anak murid yang tak kenang jasa cikgunya yang dah bagi ilmu..:) 
Last but not least, apa yang Liya sempat kutip ialah as a Muslimah, kena jaga everything. Becouse Of title as a Muslimah yang mencerminkan ISLAM. Whatever yang kita buat, masyarakat sentiasa perhatikan kita. Percakapan, perlakuan & everything. Walaupun Liya tak berniat nak buat tuuu, tapi dengan sedikit muqaddimah seakan2 kita nak buat benda tu (yang tak berapa elok sebagai seOrang muslim @ muslimah) orang akan judge kita nak buat. So, pengajaran yang Liya dapat..jangan buat muqaddimah satu pu
n kesilapan walaupun kita tak berniat untuk lakukannya. (ayat pusing2..harap faham..hehe). Anyway, Liya pun dapat sampaikan satu mesej kepada someOne.."Dakwah bil Hikmah". Tak salah & Liya sangat mengalu2kan teguran & nasihat sume kalo ada perkara yang salah dari pihak Liya sebagai seOrang manusia biasa, tapi biarlah berhikmah. Liya boleh terima dengan berlapang dada untuk tu. Maybe sebab sifat sensitif yang memang wujud sejak azali dalam diri, sedikit kekasaran mampu mengguris perasaan. Pape pun, Liya sangat hargai kerana ada insan yang sudi bagi nasihat dalam keadaan Liya tak sedar masa tu. Syukran Katsir :)

Lastly, ukhuwwah yang baru tersemai antara team XREK 2010 harapnya akan dibajai dengan nilai2 kebaikan dalam ISLAM..InsyaALLAH..Ukhuwwah fillah abadan abada..
Kalo ada kesempatan & diizinkan oleh ALLAH, kita akan bersua lagiiiiiii...really hope so..(^_^)




Note: Kenangan yang sangat bernilai..wink2x..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan komen, pesanan atau nasihat kepada Puteri Liya di sini :)