18 Jun 2012

Allah Lebih Tahu

Bismillah.
Kembali menjeguk belog kesayangan setelah hampir 2minggu tak merajinkan diri buat perkongsian kat sini.
Terlalu banyak yang nak dikongsikan. Tapi ada kekangan yang tak mengizinkan.


Bila kita berhadapan dengan lebih daripada satu benda, kita MESTI BUAT PILIHAN. Mana satu yang lebih aula. Antara tuntutan & kehendak, mestilah tuntutan yang jadi pilihan. =)


Minggu lepas, aku berhadapan dengan kegagalan. Gagal untuk satu tanggungjawab yang mudah pada dasarnya tapi jadi susah dalam usaha pelaksanaan & pengakhir jalannnya. Taw apa? Last Thursday, sepatutnya aku kena bawak sorang saudara baru ke IKIM (Institut Kefahaman Islam Malaysia) untuk slot 'ISLAM AGAMAKU' jam 5.10 ptg.
Dari segi perancangan, da cukup bagus da rasanya. Siap tanya ummiroses jalan nak pegi IKIM dari ofis. Bukan tak penah pegi, tapi tu lah kelemahan aku. Kalau setakat pegi ikut orang, tak drive sendiri...memang aku tak alert sangat lah jalan2 tu sume. Tambah pulak, sedang syiokkk bercerita dlm kete. hehe.


Dah plan mintak SB tu dtg ofis, sbb banyak keje kena langsaikan before kuar..So rancangnya aku akan bawak pegi IKIM dari ofis la. Siap google map nak confirm jalan lagi. Sebab pandai sangat kan, kunun nak short cut. Amek kau. Ummi bagi plan ikut DUKE, aku pegi ikut Jalan Tun Razak sampai pusing balik ke Cheras. Pusing punya pusing, aikkk...sampai pulak kat PWTC. Kak Yati Paradi da call 2,3x tanya kat mana. LOST. Jam 5.30 ptg aku masih tak jumpa Langgak Tunku. K.Yati pulak yang mintak maaf kat aku. Adeh. Satu kegagalan sebab kegagalan aku sendiri tak taw jalan. Oh. Tolonglah. Aku rasa aku manusia yang paling gagal pada hari tersebut OK.
Makcik Hidayah pulak yang cool. 'Xpe...ada hikmah semua nie'.


Yup ! Betul. Allah dah aturnya plan yang lagi baik disebalik kegagalan petang tu. =)
Kebetulan dapat invitation utk join pengisian + iftar program Rehearsal Ramadhan di Surau Ar-Razi, PPUKM.
So, Makcik Hidayah dapat berkongsi pengalaman dalam Islam dengan akhawat PPUKM directly. Tak payah dengar radio pun. Allah hantar terus depan dyorang. Allhamdulillah. Aku menjadi penyebabnya dengan izin Allah. See. Allah aturkan yang terbaik untuk kita. Buat aku berfikir dan bermuhasabah dengan hikmah yang Allah titipkan hari tue. Ibrahnya, jangan mudah kita kalah dengan GAGAL. Sebaliknya, bersangka baik dengan Allah. Sebab Allah tahu apa yang kita fikirkan, yang terselindung dalam hati & yang lebih jelas apa yang kita kerjakan. Yakin, kegagalan tu adalah pengajaran daripada Allah untuk kita lebih berhati2, tingkat usaha & keupayaan dll. Gagal sekali tak semestinya gagal untuk kali seterusnya ^_^




# Percaya atau tidak, Allah titipkan perkenalan dengan akhawat PPUKM yang sungguh tidak dijangka !
Sudahlah Dia buat kejutan tadi, Dia kirimkan pula hadiah ukhuwwah buat kami.


# Belajar daripada pengalaman. So, lepas nie kena banyak belajar kenal jalan ye Cik Liya !




Allah Maha Besar !
Aku bersyukur atas segala nikmat & pemberianMu ya Rahimm.
Thank you Allah atas hadiah istimewa ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan komen, pesanan atau nasihat kepada Puteri Liya di sini :)